Лист-звернення № 111 від 26.09.16

Відкритий лист працівників ліфтової галузі України

 

           Шановний Володимире Борисовичу! 

           В Україні діє КД 36.1-001-2000 «Положення про систему технічного обслуговування та ремонту ліфтів в Україні» розроблене технічним комітетом ТК-104 «Ліфти» і схвалене рішенням Науково-технічної ради від 02.12.1999р. № 69 та затверджене наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 10.04.2000 р. № 73 в якому зазначено, що система  експлуатації, технічного обслуговування та ремонту ліфтів регламентує положення з утримання ліфтів у справному технічному стані, забезпечення їх безперебійної безпечної роботи, а також, визначає взаємовідносини між спеціалізованою організацією та власниками ліфтів.

            До системи технічного обслуговування та ремонту ліфтів належить комплекс взаємопов’язаних робіт попереджувального характеру, які виконуються в плановому порядку з метою забезпечення дієздатності ліфтів і роботи з технічного обслуговування та ремонту ліфтів покладених на спеціалізовані ліфтові організації України.

            До комплексу робіт з технічного обслуговування та ремонту ліфтів згідно КД 36.1-001-2000 «Положення про систему технічного обслуговування та ремонту ліфтів в Україні» входять як регламентні роботи, так і місячні, квартальні, капітальні, капітальні ремонти, обстеження ліфтів після закінчення призначеного строку експлуатації (25 років) та визначення можливості їх подальшої роботи. Чим і займалися спеціалізовані ліфтові організації України і проводили обстеження ліфтів по закінченню призначеного строку служби (НА БЕЗОПЛАТНІЙ ОСНОВІ!!!. Ці роботи входили до технічного обслуговування ліфтів).

            Екс-прем’єр Міністр України п. Янукович В.Ф.  Постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004р. за № 687 затверджує «Порядок проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» і чим передає виконання робіт з обстеження ліфтів після експлуатації призначеного строку експлуатації (25 років) та технічний огляд уповноваженим організаціям. Станом на сьогодні це ГУ Держпраці, який визначає суб’єкт господарювання, діяльність якого не пов’язана з проектуванням, виготовленням, постачанням, придбанням, володінням, користуванням, монтажем, налагоджуванням, технічним обслуговуванням, ремонтом, модернізацією, реконструкцією чи заміну устаткування. Також, повинні мати дозвіл Держпраці на проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) устаткування, а також, здійснює науково-технічну підтримку державного нагляду за господарською діяльністю у сфері виробництва і праці, зокрема, щодо проведення під час інспектування необхідних контрольних випробувань  та огляду  устаткування і матеріалів, досліджень шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища тощо, - а саме ЕКСПЕРТНО-ТЕХНІЧНИМ ЦЕНТРАМ, які належать до сфери управління Держпраці України. З моменту прийняття зазначеної постанови і до сьогоднішнього дня роботи з проведенням експертного обстеження або технічного огляду ліфта є платним і вартість виконання робіт коливається до 7000 гривень за один ліфт!.

            Організувавши «державну машину по викачуванню грошей зазначеною постановою       № 687 Експертно-технічні центри продовжують свою роботу і сьогодні!

            Зазначена постанова № 687 від 26 травня 2004 р. не відповідає вимогам Закону України № 417-VIII від 14 травня 2015р. «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» і  не приведена Міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади у відповідність до Закону.

            Голова Державної служби з питань праці (Держпраці) в своїх виступах та листах наголошує про необхідність проведення експертних обстежень та позачергових технічних оглядів ліфтам, які відпрацювали 25 років згідно вищезазначеної постанови КМУ. Але чомусь замовчує, що проведення цих обстежень коштує чималих грошей. Не зрозумілим в цій ситуації є той факт, що ліфти обслуговують спеціалізовані організації і навіщо купувати експертний висновок  у експертно-технічного центру за шалені гроші, якщо самі організації, які є спеціалізованими взмозі провести обстеження ліфту та надати висновок, якого ремонту потребує той чи інший ліфт.

            Наведемо приклад, при місячному ремонті, який виконує електромеханік з ліфтів спеціалізованої ліфтової організації, виявляє зношення основних канатів згідно додатку 1 до «Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів» і зупиняє ліфт.

            Після цього, згідно вимоги п. 9 постанови КМУ № 687 від 26 травня 2004 р. ліфту необхідно провести позачерговий технічний огляд у зв’язку з виявленням зносу канату (механічного або корозійного). Спеціалізована ліфтова організація звертається до експертно-технічного центру Держпраці для проведення позачергового технічного огляду за суму, яка сягає до 7 000,00 грн., для того щоб експерт цього центру надав «папірець», в якому написано, що канат зношений і потребує заміни. Після цього,  спеціалізована ліфтова організація  звертається до Управління житлово-комунального господарства (УЖКГ) міста або до голови ОСББ для вирішення питання заміни канатів та  вишукування фінансування. УЖКГ готує величезний пакет документів, а саме проекти, подає декларації про початок будівельних робіт до державної архітектурно-будівельної інспекції, проводить експертизу кошторисів та технічний і авторський нагляд за виконанням робіт, роблять розрахунок категорії складності об’єкту будівництва, видають завдання на проектування, розробляють журнал авторського нагляду за будівництвом та інше. Всі ці роботи теж коштують немалих грошей і вартість сягає до 3 000,00 грн. Ці роботи виконуються, згідно роз’яснення Держархбудінспекції України         № 40-701-11/6391 від 05.07.2016р. на підставі Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності та інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що діють у сфері будівництва». Зауважимо, що на всіх цих бюрократичних недешевих стадіях «ремонту» ліфту, сам ліфт не працює, що призводить до шаленого нарікання з боку мешканців будинку.

            Коли весь пакет документів на нашу думку зайвих, дорогих і не потрібних, готовий, виділяються кошти з бюджету на проведення робіт по заміні основних канатів і що саме головне, орієнтовна  вартість заміни канатів з матеріалами сягає лише 2500,00 грн. Після проведення заміни канатів спеціалізована ліфтова організація запрошує експерта з експертно-технічного центру для констатування факту заміни канату і виконанням запису у паспорт ліфту, хоча до нього вже проводилися перевірки цього і технічними наглядами управлінь житлово-комунального господарства і проводилися авторські нагляди розробником проекту будівництва.

            Тобто, при вартості всіх робіт (включно з матеріалами!) на суму 2500 грн. треба додатково заплатити за «папірці» понад 10 000 гривень. Навіщо сплачувати такі кошти за непотрібні «папірці»  невідомо. При фактичній сумі заміни ліфтових канатів у 2500,00 грн.

            Постійні реформування державних органів влади, нововведення у Законодавстві, які відбуваються, але не скасовуються в існуючих нормативно-правовій базі і призводять до суперечностей між собою.  Це призводить до втрати ліфтами свого первинного власника, а саме, Мінрегіону та держави, перекладання усіх питань, пов’язаних з утриманням ліфтів на регіональні та місцеві органи влади, які практично самоусунулись від їх розв’язання, призвели до лобіювання окремими державними органами бізнесових інтересів створених ними структур. Останнім часом спостерігаються дії, спрямовані у більшості не на поліпшення умов утримання ліфтів, а на поглиблення корупції та хабарництва, які і без того у державі набули загрозливих масштабів.

            Також хочемо звернути увагу на те, що існуючі  проблеми, які на сьогодні спостерігаються, згідно Закону України № 417-VIII від 14 травня 2015р. лягають на мешканців багатоповерхових будинків, які є співвласниками всього обладнання у будинку і жодна сім’я, жоден пенсіонер з негативом відносяться до «платних послуг», які надають державні служби і які самі ж придумали ці «платні послуги» для заробляння коштів. І тим паче на ці затрати мешканців не поширюються субсидії і будь які пільги і пенсіонер є перед вибором: купувати «папірці» або хліб. А наслідком стає зупинка ліфта, бо ліфт не може експлуатуватись без цих зайвих «папірців».

Від імені, учасників 16 та 17 Всеукраїнської Конференції працівників ліфтової галузі України

Редакція журналу «Ліфтова Індустрія»